Nuffnang

Wednesday 25 November 2015

Kita Hanya Mampu Merancang Allah Penentu Segalanya

Assalamualaikum...pagi ini Keyza terbaca status hamba allah di facebook dan terkesan di hati Keyza nak kongsikan apa yang ditulisnya....Moh kita baca bersama

Kita hanya merancang tapi Tuhan yang menentukan. Sehebat mana pun perancangan kita, lebih hebat lagi perancangan Allah untuk kita.
Ingat! kita ada ALLAH yang MAHA BERKUASA. Tidak di berikan sesuatu dengan sia-sia. Tidak di jadikan apa-apapun tanpa sebab dan ibrah. Kita merancang dengan kata-kata dan pena, tapi Allah merancang dengan kasih sayang-Nya. Kita sering berdoa,sehingga menangis meminta dari ALLAH.

Kita kerap solat dan adakalnya tiada harinya selewat sebelum subuh untuk bangun mengejarkan Tahajjud dan hajat. Kita kerap melakukan amal ibadah yang baik sehingga ada masanya merasakan tiada titik hitam dalam hati. Tapi kenapa ALLAH sering sahaja tidak penuhi apa yang di hajati? kenapa ALLAH tidak tunai apa yang kita minta? Adakalanya kita lihat mereka yang sering abai tanggungjawab sebagai seorang hamba ALLAH sering ALLAH beri kesempatan pada dia untuk mendapat yang terbaik.

APA YANG PERLU KITA BUAT??!!

Ingatlah bahasanya ALLAH tidak melakukan sesuatu itu dengan sia-sia. Sahabat,Setiap yang ALLAH jadikan di muka Bumi ini bukan lah sia-sia. ALLAH jadikan segala kejadian di muka bumi ini ada hikmahnya dan ingatlah bahawa ALLAH tidak menjadikan dugaan yang kita terima itu adalah sia-sia. Pernah atau tidak kita berfikir betapa ALLAH sayangkan kita setiap kali kita di timpa musibah walaupun kita sering berdoa pada ALLAH? Ingat lah sahabat sekalian ALLAH tidak akan menguji hambanya dengan ujian yang hambanya tidak mampu untuk lakukan. Tenang kan hati dengan zikruLLAH –

Sahabat, ALLAH berfirman dalam al-Quran surah al-Ahzab ayat 41 yang bermaksud “Wahai orang-orang yang beriman! ingatlah kepada ALLAH dengan mengingat sebanyak-banyaknya”, InsyALLAH dengan adanya zikir dalam hati dapat mengahalang kita dari berprasangka buruk pada ALLAH S.W.T. Sentiasa ingat bahawa ALLAH adalah SEBAIK-BAIK PERANCANG.

Sabahat, ALLAH berfirman.. “Dan Mereka Merancang,ALLAH juga merancang, Sesungguhnya ALLAH sebaik-baik perancang”. Ingatlah sahabat, ALLAH mengetahui apa yang terbaik buat kita semua, mungkin dengan apa yang lalui itu bukan jalan yang terbaik,maka ALLAH sediakan jalan yang lebih baik dari apa yang kita hajatkan,ingat tu sahabat!! ALLAH SEBAIK-BAIK PERANCANG!!! Jangan berhenti Untuk Berdoa dan terus berdoa.

Sahabat, hadis Nabi Muhammad S.A.W yang membawa maksud “pedang umat mu’min itu pada doanya” dan ALLAH juga berfirman dalam al-Quran dalam surah al-mu’min yang mambawa maksud “Dan tuhanmu berfirman : Berdoalah kepada ku,nescaya pasti aku akan perkenankan..”..Sahabat,ini janji ALLAH,mana mungkin ALLAH tidak mengotakan janjinya, pasti ALLAH mendengar setiap rintihan doa dari kita. Namun,pasti sahaja dari kalangan kita terdetik dalam hati berkaitan dengan surah al-mu’min ayat yang ke 60. Pasti ada kalangan kita yang berkata…“aku dah banyak kali berdoa,tapi ALLAH tak makbulkan juga”…

MasyALLAH sahabat sekalian ketahuilah bahawa sesungguhnya ALLAH suka akan rintihan hamba-hambanya tatkala kita berdoa kepada-Nya,ALLAH rindu untuk mendengar suara kita merintih mengharapkan hajat kita di perkenankan. ALLAH rindu akan doa2 umat islam,sengaja ALLAH melambatkan perkenan doa kita kerana yang utamanya ALLAH rindu akan rintihan hamba-hamba-Nya. ALLAH sebaik-baik perancang. Jangan lah sesekali kita menyalahkan takdir. Ingatlah sahabat.. ALLAH sebaik-baik perancangan.

Setiap manusia akan di uji dan terus di uji dan yang menentukan kita adalah TAQWA kita pada ALLAH dalam ujian tersebut dan pandulah ujian itu dengan panduan yang di redhoi ALLAH.


"Allah tidak pernah silap percaturannya walaupun kadang kala nampak salah di mata kita suatu hari nanti kita akan faham semua takdir Allah. Jangan sesekali menyesal dengan takdir Allah. Apa yang ditakdirkan Allah adalah yang terbaik buat hambaNya." INGAT!!!


No comments:

Post a Comment