Nuffnang

Tuesday 17 November 2015

Tinta Buat Abah

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Saat Keyza menaip ini airmata masih lagi mengalir panas membasahi pipi mengingati abah (Hassan bin Othman) yang telah kembali ke rahmatullah tanggal 8 November 2015, Ahad bersamaan 26 Muharam 1437H.

 اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ رَجِعُوْنَ (“Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali”.)

Jam 5.00 pagi aku dikejutkan oleh tangisan kakak sulungku mengatakan abah telah tiada. Allahuakhbar hati masih lagi meragui tatkala memegang pergelangan tangan abah masih panas dan berdenyut nadinya cuma wajah abah dah kaku membisu terus aku memeluk mak yang setia disisi abah sepanjang malam itu. Mak seolah tau abah akan pergi untuk selamanya. Laju kaki melangkah ke bilik air mandi dan mengambil wudhuk solat tahajjud 2 rakaat dan terus kembali pada abah membaca yassin hadiah kepadanya. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Al-Fatihah.



Jam 5.30 pagi suami Keyza dan abang ipar terus ke surau menunaikan solat subuh dan memaklumkan pada warga surau tentang abah. Selesai solat Subuh rumah telah dipenuhi warga surau membantu kami membersihkan abah sebelum perkara wajib dilaksanakan. Tepat jam 7.00 pagi Keyza dan suami terus membawa kad pengenalan abah ke balai polis Sungai Petani untuk membuat laporan kematian. Selesai laporan dibuat terus pulang ke rumah saat itu rumah telah dipenuhi saudara mara jauh dan dekat. Keyza hanya mampu membaca Al-Quran disisi abah ...tak tahu la betul atau tak nahunya kerana bacaan diselangi airmata yang menderu laju tanpa mampu diseka. Tepat jam 10.00 pagi abah dimandikan buat kali terakhir oleh para alim dan dibantu oleh abang kandung ku bersama anak-anak dan menantu lelaki abah. Semunya diuruskan dirumah sahaja. Selesai dimandikan abah dikafankan dengan pakaian terakhir buat abah...wajah abah sangat tenang dan bersih hilang semua kesakitan yang dirasainya selama 22 hari itu. Wajah abah berseri sangat cantik sangat abah seperti bayi yang baru dilahirkan terasa begitu singkat waktu bersama abah semoga segala kesakitan yang abah hadapi sebelum sakaratul maut menghapus dosa-dosa abah. Sayu hati nak membiarkan abah pergi dari sisi kami selamanya. Airmata diseka segera tatkala imam menyuruh kami waris abah memberi ciuman terakhir buat abah.
Sebak dada tidak dapat dibendung. Sungguh Keyza tak mampu berpisah dengan abah tapi Keyza harus redha Allah lebih menyayangi abah. Mungkin itu yang terbaik buat abah. 

Masih terimbau saat abah bersama Keyza ...saat-saat terakhir abah bersama kami sebelum abah rebah diserang strok.
Tanggal 13 Oktober 2015 Keyza ditugaskan untuk membuat lawatan kerja di Kedah pada 15-16 Oktober, makanya 14 Oktober 2015 sempena Cuti Awal Muharam kami adik beradik terus plan untuk membuat majlis bagi meraikan birthday mak dan anak2 mengambil kesempatan sebab Keyza dapat pulang membawa mak n abah ke kampung. Sepanjang majlis abah asyik bersendirian tidak bersama anak-anak yang lain dan juga mak. Abah makan sendirian cuma sekali abah datang kat mak untuk bergambar masa sesi potong kek...maybe itu gambar terakhir abah tersenyum disisi mak.


Abah asyik tanya bila nak balik ke Kedah dan Keyza menjawab lepas Asar kita balik Kedah diulang lagi pertanyaan yang sama seusai solat Asar kami pulang ke Kedah sebab 15 Oktober Keyza akan mula bertugas Keyza tak jadi tidur di hotel sebab dah terlalu letih menguruskan majlis di siang hari. Alhamdulillah tugas di Kedah hanya mengambil masa sehari untuk diselesaikan malam abah datang jemput Keyza di tempat tugasan untuk makan malam bersama rakan setugas. Mak cakap abah dah lain pegang sudu pun dah menggigil hati mula tak sedap abah jalan tak pakai kasut sebelah rupanya tanda awal abah diserang strok. Pagi Jumaat 16 Oktober suami ajak Keyza pulang ke rumah maknya di Changlun masa tu abah dah tak larat sangat selesai solat tahajud, sunat taubat dan witir abah langsung tak tido menunggu waktu subuh selesai solat subuh abah tak mampu lagi untuk bangun. Mak papah abah ke katil dan Keyza suapkan abah makan pagi. berat sungguh kaki nak melangkah ke rumah mertua tapi demi menjaga hati suami Keyza pergi juga mak call abah makin sukar nak makan. Allahuakhbar menangis Keyza depan mertua dan pagi Sabtu juga Keyza balik ke rumah. Miza plan nak cuti untuk jaga abah tapi abah kata nak ikut balik Perak dalam keadaan abah camtu abah masih fikirkan kerjaya Keyza taknak Keyza asyik bercuti untuk jaga dia ...sayangnya abah kat Keyza hanya Allah yang mampu membalasnya. :'(
3 hari abah dalam keadaan strok dah lemah...suatu malam abah bangun jam 4.00 pagi keluar rumah dan naik ke tingkat atas dan tidur depan rumah kosong, mak tersedar dan tengok abah takde kat sisi Keyza dan suami keluar cari abah rupanya abah tidur depan rumah orang nasib abah tak jatuh tangga, Allah SWT lindungi abah. Alhamdulillah ...siangnya mak ajak ke klinik sebab badan abah panas sangat tapi sampai di klinik Doktor minta abah dapatkan rawatan di hospital. Keadaan abah dan makin tenat mak refuse tapi Keyza terpaksa bawa abah tak nak abah makin tenat. Sampai Hospital Slim River  doktor sarankan abah untuk jalani ujian CT Scan di Hospital Ipoh. Mak nangis lagi sebab kedegilan Keyza membawa abah ke hospital. Keputusan CT Scan agak mengejutkan bila pakar otak mengatakan berlaku pendarahan serius dan pembedahan perlu dilakukan segera dan Keyza bertanyakan adakah risiko bagi pembedahan tersebut dan jawapannya "YA" nisbah untuk abah selamat hanya 50:50 dan kalau abah tak dibedah pun abah akan koma atau pergi untuk selamanya. Keyza dan mak memutuskan untuk abah tidak dibedah dan doktor menasihatkan agar kami bersedia apa jua keadaan abah. 2 hari abah di hospital dan abah dibenarkan pulang.

Mak bawa balik terus ke Kedah rumah abah...abah hanya boleh minum susu melalui tiup kerana abah dah tak mampu untuk mengunyah seperti biasa. Mak marah Keyza sebabnya sebelum ke hospital abah masih mampu makan seperti biasa tapi selepas ke hospital abah dah tak mampu buat semua tu. Sebelum ke hospital abah masih mampu ke tandas sendiri walaupun strok sebelah tapi lepas ke hospital abah kena pakai pampers. 
Sungguh Keyza rasa serba salah. 
Betulkah kalau Keyza tak bawa abah ke hospital hari ini abah masih ada disisi? 
Betulkah kalau Keyza tak bawa abah ke hospital abah akan kembali sihat lagi? 

Yang pasti kini abah sudah tiada lagi disisi. Abah kembali kepada penciptaNYA Ya Rabb. Kami perlu redha dengan pemergian abah dan pasti kami juga akan menyusuli abah nanti. Semoga dipertemukan lagi mungkin Syurga yang menanti. 
Yang mampu Keyza buat kini hanya titipkan doa kudus dan amalan yang berterusan buat abah.


Terkadang Allah hilangkan sesuatu yang kita sayang,
kerana Allah sedang menggantikan sesuatu yang lebih indah untuk kita.
In sya Allah (إن شاء الله)
Sungguh Keyza sayang abah dunia akhirat.
Abah
sepi saat kau pergi
kau begitu hebat
tak ada yang bisa menyamai mu
ataupun menggantikan posisimu
Abah
aku begitu menyayangimu
keringatmu menjadi inspirasiku
sedihmu adalah deritaku
Abah
dimanapun engkau berada
doaku selalu bersamamu
tangisku menjadi sumpahku
bahwa apapun yang terjadi ku slalu ingatmu 


Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

I love you Abah HASSAN BIN OTHMAN
5 MAC 1938 - 8 NOV 2015 (Dalam kenangan)


No comments:

Post a Comment